Dlaczego Wilczki żyją w Dżungli
Na początku dwudziestego wieku generał Robert Baden-Powell
założył ruch skautowy. Widział potrzebę młodych chłopców do przeżywania
przygody na łonie natury. Jednak aktywności i zadania, które proponował, były skierowane
do pewnej grupy wiekowej, chłopców mniej więcej w wieku 12 i więcej lat.
Generał jednak chciał trafić także w potrzeby młodszych dzieci. Z pomocą Very
Barclay, również entuzjastki skautingu, opracował pedagogikę trafiającą także do
młodszych obywateli. Tym, na czym oparli swój pomysł, była fabuła napisanej
niedawno książki Rudyarda Kiplinga, Księga Dżungli. Dziś w SHK Zawisza FSE
większość zabaw i gier, w które grają wilczki ma fabułę Księgi Dżungli. W
niniejszej pracy postaram się wyjaśnić fenomen Księgi Dżungli jako podstawy
wychowania w gromadzie.
Księga Dżungli opowiada fantastyczną historię człowieka,
który wychowuje się w wilczej gromadzie. Mowgli, bo tak nazywa się chłopiec,
przeżywa mnóstwo przygód, oraz uczy się wielu umiejętności przydatnych tak
zwierzęciu, jak człowiekowi.
Chłopcy w młodym wieku działają w świecie wyobraźni.
Uwielbiają strzelać do siebie z karabinów z patyków, czy latać samolotem
bujając się na huśtawce. Fabuła Księgi Dżungli wychodzi naprzeciw tej
potrzebie. To, że działamy w dżungli działa na wyobraźnię dziecka. Wyobraża
sobie ono, że wraz z Mowglim przeżywa przygody, czy poluje. Świat, w którym się
poruszamy, jest abstrakcyjny. Warto dodać, że w dzisiejszych czasach świat Księgi Dżungli może być pewną alternatywą dla świata komputerowego.
Księga Dżungli jest, jak większość bajek dla dzieci,
czarno-biała. Cechy godne naśladowania są mocno uwypuklone wśród przyjaciół
Mowgliego (Baghera – zaradność, Baloo – mądrość, Akela – prowadzenie,
opiekuńczość). Z kolei te, których nie warto naśladować są określone jasno
wśród wrogów (Shere-Khan – zawiść, chęć zemsty, Banderlogi – głupota, Tabaqui –
tchórzostwo). Chłopcy, żyjąc fabułą, zaczynają instynktownie naśladować dobro
przyjaciół, a odrzucać zło wrogów Mowgliego.
Chłopcy wcielając się w zwierzęta dżunglowe (podczas ognisk)
łatwiej przełamują swoją nieśmiałość, stają się bardziej otwarci na siebie
nawzajem. Scenki, które odgrywamy są zazwyczaj proste i radosne – tak jak
chłopcy w tym wieku. Wypada nadmienić jeszcze, że wilczki utożsamiają się
zazwyczaj z Mowglim. Jest to bardzo pozytywne, gdyż chłopiec ten był radosnym,
pełnym życia i chętnym do nauki (!!) bohaterem.
Jedna fabuła daje poczucie stałości i bezpieczeństwa chłopcom
(tak potrzebne w tym wieku). Wilczek wie, że Stare Wilki (Akela, Baloo, Bagheera (każdy szef pełniący służbę w gromadzie dostaje imię przyjaciela Mowgliego, oraz jest nazywany Starym Wilkiem)) są
zawsze dobre, można się do nich zwrócić po pomoc, za to wrogowie (Shere-Khan, Tabaqui) są także stali
i jasno określeni.
Fabuła Księgi Dżungli pozwala nam realizować jeden z
najważniejszych elementów Skautingu – Szczęśliwą Rodzinę. W gromadzie, jak w
prawdziwej rodzinie, jasno są określone role. Stare Wilki (z Akelą na czele,
jako przewodnikiem) odpowiadają w pewnym sensie rodzicom. Z kolei pozostałe
wilczki są braćmi dla siebie nawzajem (należy tutaj zaznaczyć pewną ważną
kwestię – gromada pełni wyłącznie rolę wspierającą prawdziwą rodzinę chłopca. W
żadnym wypadku nie chce jej zastępować).
Ostatnią ważną (chociaż nie dla chłopców tym razem) rzeczą
jest fakt, że my, szefowie, nie musimy zastanawiać się nad tym, w jakim duchu
robić dla chłopców gry i zabawy. Inspiracją dla nas jest mnóstwo historii i
opowiadań Księgi Dżungli.
Księga Dżungli jest genialną podstawą, na jakiej budujemy cały wilczkowy świat. Powstało już mnóstwo gier, piosenek (także po polsku) i zabaw w tej fabule. Przez sto ostatnich lat żaden z instruktorów skautowych nie wymyślił lepszego świata, w jakim moglibyśmy umieścić młodego chłopca.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz